Ångerrätt och Retur


Här hittar du information om vilka villkor som gäller när du vill ångra ett köp eller returnera en vara som köpts hos Mio Solution AB.


Som privatkund (konsument) har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA (Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). För att nyttja din ångerrätt måste du kontakta och meddela oss inom 14 dagar från mottagandet av varan. Konsumenten har dessförinnan rätt att utan kostnad öppna förpackningen (gäller ej plomberade varor då dessa ej innefattas av ångerrätten) för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas, hanteras ovårdat eller skadas.


Tidsfristen för Ångerrätten börjar löpa från den dag du mottagit komplett beställning av varan/varorna i beställningen.

Varan behöver därefter återsändas senast 14 dagar efter meddelande av nyttjande av Ångerrätten. Som konsument ska du vidta rimliga försiktighetsåtgärder vid återsändandet av varan, den ska vara väl emballerad och i ett oförändrat skick för att du ska få möjlighet till återbetalning.


Observera att det enligt lag är kunden som ska betala för returfraktkostnaden och att kunden enligt lag kan komma att få betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Exempel på hanterad vara i större omfattning än nödvändigt kan tex vara en produkt som återsänds smutsig, saknar manual, originalkartong, tillbehör eller som använts.


Med använd syftar vi på att varan är brukad eller använd utöver att bara vara provad (som riktlinje för vad prova innebär, kan du utgå ifrån hur du hade tillåtits att prova den aktuella produkten i en fysisk butik).


Undantag från Ångerrätt/Retur

Vissa varor är undantagna från ångerrätten. Det gäller medicintekniska produkter, specialbeställda varor, offererade varor och varor med personlig prägel. Alla våra vätevattenflaskor, vätgasgeneratorer , ozongeneratorer med dess tillbehör klassas som medicintekniska produkter.


Alla undantag i distansavtalslagen kan du läsa om i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kapitlet, paragraf 1 och 11. Lagen på riksdagens webbplats. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se



Hur skickar jag tillbaka min retur?

Du kontaktar oss via mail info@miosolution.se så skickar vi över en retursedel.


Obs! alla transporter sker via DHL om inget annat är överenskommet via mail.


Varan ska vara väl emballerad. Kunden står alltid själv för returkostnaden och har ansvaret för varan till dess den har mottagits av oss.


Den returnerade varan ska packas i sitt original emballage och skickas väl skyddad med returetiketten påklistrad, varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.


När varan sedan inkommer till Mio Solution AB ser vi över om ditt ångrade köp uppfyller de krav som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten enligt Konsumentverket.


Återbetalning

Återbetalning sker normalt inom 3–5 bankdagar men senast inom 14 dagar efter att Mio Solution AB mottagit meddelandet om utnyttjandet av ångerrätten. Kunden kan dock få vänta till dess att vara kommit åter eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först. På det belopp som återbetalas har Mio Solution AB dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion eller inte skickat in produkten komplett med alla tillbehör.


Ångerrätt Företagskunder

Ångerrätten gäller inte företagskunder.

Share by: